Система Orphus

Сайт нашої Церкви

Сайти нашої єпархії

Наші банери

  • Волинська Єпархія Української Православної Церкви Київського 
Патріархату
    Волинська Єпархія Української Православної Церкви Київського 
Патріархату

Лічильники

img Газета Волинські ікони

Ікона «Недремне Око»

Ікона «Недремне Око»
Світлана ВАСИЛЕВСЬКА, провідний науковий співробітник Музею волинської ікони

Ікона «Недремне Око». XVIII ст. Походить із церкви Різдва Пресвятої Богородиці с. Мизово Старовижівського району. Полотно, олія. Зберігається у Музеї волинської ікони

Назва образа пов’язана зі словами книги Старого Заповіту: «Я сплю, а серце моє пильнує» (Пісн. 5:2).

Весь простір ікони умовно поділяється надвоє важкою синьою завісою-пеленою, яка розділяє два світи – небесний і земний, божественний і людський. Із-за неї можна ніби поспостерігати за тим надзвичайним, що відбувається, але ніким не було бачене. Центральне місце займає постать Спасителя-Еммануїла, одягненого у білу сорочку Праведника, Який лежить на хресті. Якщо на давніх образах Ісус зображувався сплячим з розплющеними очима, то на волинській іконі Він спить, ніжно підклавши ліву руку під личко, і споглядає уві сні Свої майбутні страждання. Зверху на хресті прибито білу табличку з латинським написом INRI – вказівка на статтю обвинувачення: «Ісус Христос Цар Іудейський». Перед хрестом покладено предмети, які зримо уна­оч­нюють страсті Христові, – спис із губкою, копіє, цвяхи, тростина, терновий вінець, до колони-стовпа мотузкою прив’язаний батіг. На багряниці лежать гральні кості як нагадування про розіграш вояками одягу Христа. Чорна рукавичка – символ побиття Ісуса, а пі­вень на колоні – символ зради учнем Петром. За пеленою на високій білій колоні з підніжжям зображено букет білих та червоних квітів – символ райського вічного життя. Троянди і ще якісь білі п’ятипелюсткові квіти, вочевидь, символізують Діву Марію, Яка хоч безпосередньо не присутня у композиції, але незримо оплакує Свого єдинородного Сина і благословляє Його. О’брази Богородиці й ангелів, які були характерними для східної традиції, вже зникають у період утвердження західноєвропейських зразків.

Ікона безпосередньо передає слова Святого Письма про суд, катування, мученицьку смерть через розп’яття на хресті Ісуса Христа. На іконі також подаються предмети церковного начиння (поти’р і копіє’), які традиційно використовуються під час здійснення таїнства Євхаристії, у пам’ять заповіді Господньої, даної Ним на Тайній вечері. Потир (чаша) як символ Причастя, піднятий над поземом ікони, споріднюється кольором із променями Божественної слави навколо голови Спасителя. В образі художньо описується надприродний стан Ісуса Христа після смерті, коли Він тілом спочиває у гробі й одночасно здравствує душею як Бог, перемагаючи смерть. Спаситель є водночас втіленням Агнця, принесеного у жертву, і Царем-Месією – «недремлючим» і «несплячим», вічним охоронцем Церкви.

Отже, сюжет «Недремне Око», який був започаткований ще у пізньовізантійські часи, розвиваючись в Україні у нову історичну епоху, набуває західноєвропейських рис, прагнучи символічними засобами донести основи християнського віровчення до людей, ставлячи на чільне місце ідею жертовності Сина Божого заради порятунку роду людського.

25 березня 2014 р. Версія для друку
Аудіо

Радіопередача «Благо» 8 листопада 2015 року. Протоієрей Віктор Пушко – про євангельське читання неділі 22-ї після П’ятдесятниці (про багатого і Лазаря). Володимир Клименко – про великомученика Димитрія Солунського (8 листопада).

Скопіювати файл

Радіопередача «Благо» 1 листопада 2015 року. Священик Андрій Хромяк, викладач Волинської православної богословської академії, настоятель парафії Великомученика Юрія Переможця в с. Жабка Ківерецького деканату – про євангельське читання неділі 21-ї після П’ятдесятниці (притча про сіяча).

Скопіювати файл

25 жовтня 2015 р. Слово протоієрея Миколи Нецькара, декана кафедрального собору Святої Трійці, на врученні церковних нагород волонтерам, які допомагають військовослужбовцям у зоні АТО. Аудіо інформаційної служби єпархії.

Скопіювати файл

Усі аудіо