Система Orphus

Сайт нашої Церкви

Сайти нашої єпархії

Наші банери

  • Волинська Єпархія Української Православної Церкви Київського 
Патріархату
    Волинська Єпархія Української Православної Церкви Київського 
Патріархату

Лічильники

img Газета

Печать каїна

Андрій ХРОМЯК, священик, кандидат богословських наук,
викладач Волинської православної богословської академії

«І сказав Каїн Господу [Богу]: покарання моє більше, ніж можна знести; ось, Ти тепер зганяєш мене з лиця землі, і від лиця Твого я сховаюсь, і буду вигнанцем і мандрівцем на землі; і всякий, хто зустрінеться зі мною, уб’є мене. І сказав йому Господь [Бог]: за те всякому, хто уб’є Каїна, відомститься всемеро. І зробив Господь [Бог] Каїнові знамення, щоб ніхто, зустрівшись з ним, не убив його. І пішов Каїн від лиця Господнього й оселився в землі Нод, на схід від Едема» (Бут. 4:13–16).

«І сказав Каїн Господу [Богу]: покарання моє більше, ніж можна знести…»

Ці слова Каїна – крик відчаю і малодушності грішника, який не бажає покірливим перенесенням заслужених страждань хоча б частково спокутувати свою провину.

«…Ось, Ти тепер зганяєш мене з лиця землі, і від лиця Твого я сховаюсь, і буду вигнанцем і мандрівцем на землі; і всякий, хто зустрінеться зі мною, уб’є мене»

Під назвою землі (hadama – земля, населена людьми і культивована) в єврейському тексті розуміється, очевидно, країна Едем, яка була батьківщиною пралюдства: Адам виганяється з раю, або саду землі Едем, Каїн же виганяється і з усієї цієї землі.

«…І від лиця Твого я сховаюсь...»

Це паралель тієї ж самої думки про вигнання з Едему як країни, освяченої особливою благодатною присутністю Бога й ознаменованою дарованими Ним обітницями.

«…І всякий, хто зустрінеться зі мною, уб’є мене».

Кого ж боявся Каїн? Правдоподібною відповіддю на це буде таке припущення: він боявся помсти з боку всього роду свого батька, як теперішнього, так і майбутнього. Можна припустити, що навіть і до часу братовбивства Каїна їхня сім’я не вичерпувалася тільки цими двома, названими в Біблії, синами, а складалася і з інших дітей Адама (Бут. 5:4).

«І сказав йому Господь [Бог]: за те всякому, хто уб’є Каїна, відомститься всемеро. І зробив Господь [Бог] Каїнові знамення, щоб ні­хто, зустрівшись з ним, не убив його».

У відповідь на малодушне ремствування грішника Бог дає урочисте свідчення його недоторканності, обіцяючи воздати всемеро всякому, хто самовільно буде робити замах на його життя. Число сім, через властивість мови Біблії, може означати безліч разів. Цим Бог, з одного боку, викриває крайню злочинність людиновбивства і всю важкість відповідальності за нього, з іншого – являє невичерпне милосердя, не хоче смерті грішника, але відкриває йому можливість спокутувати гріх протягом подальшого життя.

«І зробив Господь [Бог] Каїнові знамення…»

З питання про «знамення», яке покладалося Богом на Каїна для того, щоб його не вбили через незнання, в богословській літературі панує велика різноманітність думок, у більшості незадовільних: усі вони пояснюють тільки те, що Каїн міг бути пізнаний за певними зовнішніми ознаками, але не те, що його суворо заборонялося вбивати. Опираючись на біблійні аналогії, дозволено бачити в зробленому Богом знаменні Каїнові вказівку на будь-яку зовнішню дію, яка слугувала як для самого Каїна, так, головним чином, і для всіх інших знаком (свідченням) його недоторканності, за подобою того, як, наприклад, згодом веселка послужила знаменням неповторності потопу (Бут. 9:13–15), неопалима купина – свідченням божественного посланництва Мойсея (Вих. 3:2,12) тощо.

Блаженний Феодорит у тлумаченні на це місце говорить: «Саме визначення Боже було знаменням, яке забороняло умертвити його». Він, як і деякі новітні богослови, вважав, що це визначення було всім відомо – або особливим божественним навіюванням, або тому, що було накреслено на його чолі. Кілька аналогічних цьому випадків є, очевидно, в Книзі пророка Єзекіїля (9:4–6).

«І пішов Каїн від лиця Господнього й оселився в землі Нод, на схід від Едема».

За божественним велінням Каїн змушений був залишити землю, де Бог благоволив найбільш чуттєвим чином виявляти Свою присутність, і перетворився на бездомного й безпритульного скитальника. Місце нового, кочового проживання Каїна і його потомства називається землею Нод і визначається словами «на схід від Едема». На думку деяких тлумачів, земля Нод – це не власна назва якої-небудь країни, а загальне позначення всього кочового стану каїнітів як земля вигнання і лиха, розташована, дійсно, на схід від Едема.

Не розумієте деяких місць у Святому Письмі? Бажаєте ґрунтовних пояснень окремих цитат із Біблії?
Звертайтесь до редакції: 43025 Луцьк, Градний узвіз, 1; (0332) 72-21-82; hazeta.vyev@gmail.com

27 серпня 2014 р. Версія для друку
Аудіо

Радіопередача «Благо» 8 листопада 2015 року. Протоієрей Віктор Пушко – про євангельське читання неділі 22-ї після П’ятдесятниці (про багатого і Лазаря). Володимир Клименко – про великомученика Димитрія Солунського (8 листопада).

Скопіювати файл

Радіопередача «Благо» 1 листопада 2015 року. Священик Андрій Хромяк, викладач Волинської православної богословської академії, настоятель парафії Великомученика Юрія Переможця в с. Жабка Ківерецького деканату – про євангельське читання неділі 21-ї після П’ятдесятниці (притча про сіяча).

Скопіювати файл

25 жовтня 2015 р. Слово протоієрея Миколи Нецькара, декана кафедрального собору Святої Трійці, на врученні церковних нагород волонтерам, які допомагають військовослужбовцям у зоні АТО. Аудіо інформаційної служби єпархії.

Скопіювати файл

Усі аудіо