Система Orphus

Сайт нашої Церкви

Сайти нашої єпархії

Наші банери

  • Волинська Єпархія Української Православної Церкви Київського 
Патріархату
    Волинська Єпархія Української Православної Церкви Київського 
Патріархату

Лічильники

img Газета Відповідь богослова

ЧИСЛО ЗВІРА
Чи остерігатися християнам числа 666?

 

Число звіраЗапитання

6 червня 2006 року випав рідкісний числовий збіг: 06.06.06. Відомо ж, що 666 – «число звіра», антихриста. В Одкровенні св. Йоана Богослова читаємо: «Хто має розум, той нехай полічить число звіра, бо це число людське; число його шістсот шістдесят шість». Тож багато хто не без допомоги ЗМІ проголошували несприятливість цього дня. Банкіри не підписували угод, політики не проводили переговорів тощо. Чи справді цей день якийсь страшний, чи остерігатися цього числа і що Церква навчає про 666?

 

Відповідає ієромонах Марк (Левків)


Насамперед звернімо увагу, що в Біблії говориться не про три цифри шість, а наводиться конкретне число: шістсот шістдесят шість (а в деяких манускриптах – шістсот шістнадцять!). Тому незрозумілим є ажіотаж щодо будь-якого випадкового збігу цих цифр. А такий збіг, спекулюючи годинами, датою чи іншими цифровими позначеннями, можна віднаходити щоденно, наприклад, зранку: 6-та година – 6-та хвилина – 6-та секунда. Страх же перед такими збігами є забобонним і свідчить про марновірство, малодушність, а то й просто про релігійну неосвіченість.

Щодо числа 666, то саме собою це просто число, якому передує 665 і за яким іде число 667. І не більше. Воно не гірше і не краще за будь-яке інше число. Число 666 не є сатаною, так як і число 3 – не Свята Трійця. Ми не поклоняємося числу 3 і не повинні боятися числа 666. Ми не піфагорійці, а православні християни, які не надають магічного значення цифрам чи числам, не обожнюють, не вважають, що вони впливають на наше життя чи сприяють його налагодженню. Тому число 666, як і будь-яке інше, нешкідливе для нас. Навіть коли воно знаменуватиме свідомий вибір антихриста як бога, тобто слугуватиме знаком прихильників антихриста, то стане для них згубним не саме число, а власне їх вибір служіння дияволу.

Православні дослідники сходяться на думці, що ціллю Йоана Богослова не було навіяти нам містичний жах перед числом 666, а коли з’явиться антихрист, ним вказати на відступника, сума букв імені якого буде вираховуватись цим числом. Отже, можемо говорити, що число (знак) звіра вказує на ім’я антихриста. Один із небагатьох тлумачів книги Об’явлення Андрій Кесарійський (IV ст.), ніби бачачи наші часи, говорить, що старанне дослідження числа печаті та всього іншого, написаного про антихриста, стане спокусою для багатьох пильних та розважливих християн. І застерігає: «Коли була б необхідність знати його ім’я, то, як кажуть деякі учителі, тайновидець відкрив би його, але благодать Божа не бажала, щоб це згубне ім’я було написане в Божественній книзі. Коли дослідити слова, то, на думку давнього християнського письменника Іполита Римського та інших, «можна знайти багато імен, що відповідають цьому числу. [...] Цими іменами будуть називати ті [...], для кого славою служить ганебне».

Яким же чином мало б визначатись це ім’я? Як у івриті, так і в грецькій та церковнослов’янській мовах кожна буква алфавіту має числове значення. Перші дев’ять букв відповідають цифрам від 1 до 9, наступні дев’ять – десяткам, останніх декілька букв – сотням. Число слова або імені – це, власне, сума числових значень його букв. Користуючись таким способом, перші християни вирахували, що ім’я римського імператора Нерона, гонителя християн, у деяких своїх формах, має числове значення як 666, так і 616. Це призвело до того, що після смерті Нерона очікувався його другий прихід як антихриста.

Пізніше, вираховуючи таким же способом, «кандидатами на антихриста» ставали Наполеон, Гітлер, Мартін Лютер та інші історичні особи. Крім того, коли використовувати інші мови і маніпулювати числовими відповідностями, тоді з цими цифрами можна робити будь-що. Тому й потрібна мудрість, щоб залишатись на сторожі і не впасти в оману.

Іншим завданням цього «знака» є вказати на сутність звіра (антихриста) та всього, що його оточує. Як Імена Божі свідчать про Його природу та її властивості, так і це ім’я вказує на якості ворога людських душ. Ім’я Месія грецькою відповідає сумі 888. Сім вважається числом досконалості. Тричі повторене, воно символізує Абсолют. Відповідно, 888 означає що Ісус абсолютно переважає досконалість, а число 666 – що звір у всіх аспектах нижчий за досконалість, і тому є цілковитим втіленням недосконалості та зла.

Звертають увагу також на те, що в грецькому написанні числа 666 – середня буква кси схожа на змія, в той час як перша і остання букви становлять першу й останню букви в грецькому написанні імені Христос; відповідно, антихрист – той, хто буде прикидатися Христом.

Шістка – число, котре передує числу сім. Сім – знак досконалості та повноти. Шість – це те, що гранично близьке, те, що ніби торкнулось тієї повноти. 666 – це гранична спрямованість до повноти, але все-таки в кожній деталі, в кожній своїй дрібниці так і не доходить до неї. Найстрашніша неправда – неправда правдоподібна. Антихрист справді буде прикидатися Христом. Шістка, яка притирається до сімки і є найбільша облудність, тобто вершина обману. Про це добре говорить Іполит Римський: «Христос за царське достоїнство названий був левом; схоже, і антихриста Писання показує, як лева, за його якості тирана. Та й взагалі у всьому облесник намагається уподібнитись Сину Божому. Христос – лев; лев і антихрист. Христос – цар; цар, хоч і земний, і антихрист. Явився Христос як Агнець; схоже, і той буде показуватись, як агнець, хоча всередині буде вовком. Обрізаний прийшов Спаситель у світ; подібно явиться й цей. Послав Господь апостолів до всіх народів; подібно пошле і він своїх лжеапостолів. Зібрав Спаситель Своїх розсіяних овець; збере подібним чином і він розсіяний народ юдейський. Дав печать Господь віруючим у Нього; подібно дасть і він. В образі людини явився Господь; в образі людини прийде і він. Воскресив Господь плоть Свою як храм; відновить і він кам’яний храм в Єрусалимі».

Говорячи про знак звіра, Іван Богослов насамперед застерігає нас, християн, від прийняття цього знака. Не чисел чи цифр навчає остерігатися, а помислів та справ нечистих уникати і не сповідувати вчення, проповідуваного звіром. Також не сприймати сповідання віри чи мінливий образ думок і життя того суспільства, яке можна називати звіром. Закликає стояти на сторожі своїх думок, слів та справ і сповнюватись чесно­тами. Бо кожного, хто не сповідує Ісуса Христа Сином Божим і відкидає Його вчення або чинить діла, супротивні Божій праведності, можна назвати антихристом. І тоді ці шістки стають символом такої особи, знаменують тугу душі, позбавленої Христа.

А ми замість того, щоб жити по-християнськи, займаємося хибним тлумаченням Об’явлення, шуканням у всьому антихриста, лякаємо себе несприятливими днями і знаками, тому що мріяти завжди легше, аніж мислити, працювати над собою і звершувати справу свого спасіння.

Волин. єпарх. відом.– 2006.– № 6–7 (19–20)

27 липня 2006 р. Версія для друку
Аудіо

Радіопередача «Благо» 8 листопада 2015 року. Протоієрей Віктор Пушко – про євангельське читання неділі 22-ї після П’ятдесятниці (про багатого і Лазаря). Володимир Клименко – про великомученика Димитрія Солунського (8 листопада).

Скопіювати файл

Радіопередача «Благо» 1 листопада 2015 року. Священик Андрій Хромяк, викладач Волинської православної богословської академії, настоятель парафії Великомученика Юрія Переможця в с. Жабка Ківерецького деканату – про євангельське читання неділі 21-ї після П’ятдесятниці (притча про сіяча).

Скопіювати файл

25 жовтня 2015 р. Слово протоієрея Миколи Нецькара, декана кафедрального собору Святої Трійці, на врученні церковних нагород волонтерам, які допомагають військовослужбовцям у зоні АТО. Аудіо інформаційної служби єпархії.

Скопіювати файл

Усі аудіо