АПОСТОЛ АНДРІЙ І УКРАЇНА
(гіпотеза)
Підготував Андрій ГНАТЮК
Від
приходу святого Андрія Первозваного у Подніпров’я, який став першим
учнем Ісуса Христа – розпочинається вектор формування руського духу,
зазначає у своїй книзі «Віхи священної історії» Юрій Канигін. Так це, чи
ні, – судити історикам. Але ця подія, беззапречно, стала переломною в
історії наших предків. Юрій Канигін стверджує, що прихід св. Андрія на
землі, які через багато років стали називатись Україною, відбувся на
кілька літ раніше з’яви у Римі святого Петра. Про це нібито є багато
свідчень у таємничих архівах Ватикану. Відповідно, християнська церква
над Дніпром має давніші витоки, ніж Римська. Адже головною своєю місією
апостол Андрій вважав запровадження християнства у Подніпров’ї.
На
київських горах святий Андрій Первозваний у середині I століття н.е.
встановив хрест, очевидно, перший на землі. Хоча як стійкий
християнський символ хрест з’явився в IV столітті.
«Бачите гори
ці? На цих горах засяє благодать Божа, буде город великий, і воздвигне
Бог багато церков», – цитує апостола Андрія Нестор Літописець у «Повісті
минулих літ».
Церква ж для українців ще за часів апостола Андрія
стала стрижнем утворення цілого етносу.
Установлення хреста на
київських горах, – продовжує Юрій Канигін, – треба розуміти символічно –
як заснування першої церкви.
І хоч у Біблії про Андрія
Первозваного сказано не багато, апокрифічної й світської літератури про
нього, на думку Канигіна, є чимало. Уся вона визначає п’ять головних
тез його перебування в Україні.
1. Він не просто встановив хрест і
поплив далі Дніпром. Він жив у Києві – на Подолі та у верхньому місті –
близько п’яти місяців.
2. Андрія радо прийняв голова київської
общини, а члени його сім’ї стали прихильниками нового вчення й
помічниками апостола.
3. Святий Андрій не просто навчав, а
багатьох охрестив водою, і найголовніше, – влаштовував великі зібрання
мешканців верхнього й нижнього Києва, де були присутні вождь, його сім’я
й найближені до неї, які брали участь у церковній службі.
4.
Активного спротиву з боку місцевих жреців Андрій не зазнав, хоча в інших
районах Подніпров’я і на північ від басейну Дніпра обставини складалися
по-різному. Дружині, яка супроводжувала Андрія, доводилося приборкувати
незадоволених на чолі із жерцями. Не раз святому Андрієві загрожувала
небезпека.
5. Вирушивши «з Русі» на Захід, апостол Андрій
заснував церкву у місті Візантій, який згодом став Константинополем і
Царгородом. Тут він призначив єпископа й звідти вирушив на Балкани.
На
землях в районі сучасної Москви вцілому місія Андрія Первозваного не
спрацювала. Лише вихідці з Києва й Подніпров’я через 800 років принесли й
захистили тут християнську духовність.
Уже будучи в Патрасі,
святий Андрій говорив: «Дякую Тобі, Ісусе Христе, що послав мене до
надборисфенських людей Божих. Про тих жителів – моїх щедрих господарів і
великодушних дітей Божих звели наклепи ромеї (римляни)... ледь не
людоїдами називаючи. Душею хотів би я ще хоч раз побувати знову між
моїми братами на борисфенівських берегах, оскільки такого гостинного й
чесного народу ніколи не доводилось зустрічати у величезному світі...
Тільки там я багату душу народу вперше відчув, красу життя й людей
побачив. І моє буття знову набуло змісту».
Радіопередача «Благо» 8 листопада 2015 року. Протоієрей Віктор Пушко – про євангельське читання неділі 22-ї після П’ятдесятниці (про багатого і Лазаря). Володимир Клименко – про великомученика Димитрія Солунського (8 листопада).
Радіопередача «Благо» 1 листопада 2015 року. Священик Андрій Хромяк, викладач Волинської православної богословської академії, настоятель парафії Великомученика Юрія Переможця в с. Жабка Ківерецького деканату – про євангельське читання неділі 21-ї після П’ятдесятниці (притча про сіяча).
25 жовтня 2015 р. Слово протоієрея Миколи Нецькара, декана кафедрального собору Святої Трійці, на врученні церковних нагород волонтерам, які допомагають військовослужбовцям у зоні АТО. Аудіо інформаційної служби єпархії.
Укази єпархіального архієрея в 2015 р. 02 листопада 2015 р.
Звернення Управління єпархії та Управління ДСНС у Волинській області 18 серпня 2015 р.
Резолюція міжнародної науково-практичної конференції на тему: «Християнська традиція Київської Русі»* 10 червня 2015 р.
Усі документи