Система Orphus

Сайт нашої Церкви

Сайти нашої єпархії

Наші банери

  • Волинська Єпархія Української Православної Церкви Київського 
Патріархату
    Волинська Єпархія Української Православної Церкви Київського 
Патріархату

Лічильники

img Газета Відповідь богослова

ГЕНДЕРНА РІВНІСТЬ? ХВИЛИНКУ!..
Призначення жінки у світлі Священного Писання

Запитання

Тепер багато говорять про фемінізм, рівноправ’я статей, боротьбу за права жінок. А як до цього ставиться Церква?


Відповідає протоієрей Віктор Михалевич

...Не чоловік був створений для жінки, а жінка для чоловіка (1 Кор. 11:9).
І сказав Господь Бог: не добре бути чоловікові одному; створімо йому помічника, за його подобою (Бут. 2:18).

У наш час нерідко можна почути суперечки щодо рівності чоловіків і жінок, їхніх прав та ролі в суспільстві, сім’ї, Церкві тощо. Проблеми гендерної рівності у сфері політики, освіти, зайнятості стали темою різноманітних досліджень. У Центральній, Східній Європі та СНД в останні п’ять-десять років питання жіночих прав, рівності статей увійшли в політичний порядок денний майже всіх країн. Прийнято національні плани дій у сфері просування жінок та досягнення гендерної рівності. Усе частіше можна побачити жінку на керівних посадах установ, за кермом... Але нещодавно, спілкуючись зі знайомою парафіянкою, що декілька років очолює підприємство, почув від неї слова, які мене як пастиря засмутили: «Отче, я вже за ці роки стала „мужиком“» – життя примусило!» Я подумав: чи хотів цього наш Небесний Отець? Яка Його воля щодо цього?

Досліджуючи Святе Письмо, видно, що при створенні людини Всевишній визначив відповідну ціль, призначення для чоловіка та для жінки. А відомо, що Бог і Його свята воля не змінюються.

Ціль створення жінки чітко визначена в Біблії. Господь створив Єву, побачивши, що Адамові погано самому, без помічника, відповідного йому. Цей термін «помічник» використовується у Старому Завіті ще декілька разів, як і «поміч Божа», «поміч Святого Духа». Таким чином, роль жінки як помічниці чоловіка дуже важлива й відповідальна. Це поміч, без якої обійтись неможливо.

У біблійній розповіді про створення жінки використовується єврейське дієслово, що означає «виймати»: Творець, так би мовити, вийняв жінку з Адама. Ми такі різні, тому що в чоловікові та жінці відображено різні грані Божого образу (риси Божі, що розкриваються в чоловікові, – сила, могутність, Він грізний, Суддя, Захисник; риси Бога, що розкриваються в жінці, – милосердя, співчуття, утішення, краса тощо).

Чоловік і жінка, взаємини котрих гармонійні, являють велику довершеність Божого задуму. Однак дар помочі, так як і Духа Святого, легко вгасити. Він не нав’язується жінці проти її бажання. Та тоді чоловік залишиться без необхідної йому підтримки.

Ворог людського роду різними методами намагається принизити жінку або дати їй невластиву роль. Він завжди прагне розділити чоловіка й жінку, позбавити чоловіка жіночої допомоги, без якої йому важко здійснювати Боже призначення.

У минулому жінок мали за людей «другого ґатунку», а іноді відмовляли навіть у праві називатися людьми. Ісус Христос показав рівну цінність душі чоловіка й жінки перед Богом. Жінки були серед Його учнів, вони служили Йому. Спаситель Своєю любов’ю і прощенням підняв статус жінки. Образ ідеальної жінки-християнки – це, звісно, Його Матір, Пресвята Богородиця.

З іншого боку, диявол спокушає жінку узурпувати в чоловіка його роль лідера.

Жінкам слід бути дуже уважними до хитрощів лукавого. У сучасному світі жінці нав’язується невластиве їй поле гри, де вона програє. Навіть досягнувши видимих форм успіху, залишається нещасною, якщо її краса й жіночність неоцінені, нерозкриті. Дівчаток не вчать бути красивими й жіночними. У школі, університеті їм нав’язуються чоловічі критерії успіху: ти зможеш, досягнеш, завоюєш. У результаті, ставши мамою й сидячи вдома з дитиною, переживаючи найпрекрасніший час, жінка починає відчувати порожнечу, їй здається, що життя проходить мимо. Та й у сім’ї рідко виховується жіночність. Батьки не захоплюються красою донечок. Дівчатка бачать у сім’ї приклад владної матері, яка намагається взяти гору над чоловіком. Дуже часто жінка займає місце чоловіка і вдома, і в суспільстві. Вона бере (часто й змушена брати) на себе неприродну їй роль захисника, глави дому й відповідального лідера. У результаті стає напруженою, істеричною й нещасною, втрачає красу і можливість виконати Божественне призначення. Чоловік же, оточений жінками, які здатні обійтись без нього, втрачає сенс свого існування.

У біблійній книзі Приповістей Соломона зображено два персонажі: пані Дурість і пані Мудрість. І в святих отців теж згадуються два види жінок. Наприклад, святитель Йоан Золотоустий стверджує: «Жінка є велике благо, але є й велике зло» (коментар Послання до євреїв). Жінка, що прагне всім керувати, все контролювати, – її серце наповнене глупотою і страхом, вона сіє це навколо себе. Але краса мудрої жінки закликає пізнати мудрість і благість Господа. Вона сповнена Божого миру, запрошує до спокою, до Христа. Через спілкування з нею ми доторкаємось до Його милості, ніжності й доброти, до Його Краси... Саме ці риси має Богородиця й закликає кожну жінку плекати саме їх, а не те, що сьогодні нав’язує лукавий світ.

Покликання жінки – світити цьому світові своєю красою, несучи послання Божої любові й миру навіть без слів. Однак неможливо світити, коли серце наповнює не Святий Дух, Дух покори, смирення, чистоти. Жінці дана її краса для того, щоб серця тих, хто поруч, могли зцілитися любов’ю та пізнанням Небесного Отця.

Жінки Святого Письма відображали Божу красу й любов: Естер, що перемогла у найвідповідальніший для Божого народу час, являє нам красу довіри Господу, послуху наставникові й самопожертви заради ближніх. І Сара, вірна дружина Авраама, що смиренно розділяла його безумовну віру й скитання; і Ревекка, що поїхала в чужу країну, щоб бути підтримкою Ісаакові; і Рут-моавитянка, що проявила жертовну любов до свекрухи Ноеміні; а в Новому Завіті – жінки-мироносиці та багато інших. Усі ці приклади самопожертви й милосердя являють істинну красу жіночого серця, за словами Пресвятої Діви Марії: «Я – раба Господня. Нехай буде Мені за словом Твоїм» (Лк. 1:38).

Бажаєте одержати відповідь православного богослова на Ваші запитання? Звертайтесь до редакції: Градний узвіз, 1, Луцьк, 43025; (0332) 72-21-82; pres-sluzhba@ukr.net

Волин. єпарх. відом.– 2010.– № 10 (71)

29 жовтня 2010 р. Версія для друку
Аудіо

Радіопередача «Благо» 8 листопада 2015 року. Протоієрей Віктор Пушко – про євангельське читання неділі 22-ї після П’ятдесятниці (про багатого і Лазаря). Володимир Клименко – про великомученика Димитрія Солунського (8 листопада).

Скопіювати файл

Радіопередача «Благо» 1 листопада 2015 року. Священик Андрій Хромяк, викладач Волинської православної богословської академії, настоятель парафії Великомученика Юрія Переможця в с. Жабка Ківерецького деканату – про євангельське читання неділі 21-ї після П’ятдесятниці (притча про сіяча).

Скопіювати файл

25 жовтня 2015 р. Слово протоієрея Миколи Нецькара, декана кафедрального собору Святої Трійці, на врученні церковних нагород волонтерам, які допомагають військовослужбовцям у зоні АТО. Аудіо інформаційної служби єпархії.

Скопіювати файл

Усі аудіо