ЩО ТАКЕ ВІДПУСТ І ВІДПУСТОВЕ СВЯТО?
Відповідає магістр богослів’я та релігієзнавства протоієрей Василь Клочак
Слово «відпуст» має кілька значень.
Перше – це назва тієї частини православного богослужіння (вечірні, Літургії тощо), якою воно закінчується й учасників загальної молитви «відпускають» із храму. Його промовляє священик, стоячи на амвоні обличчям до людей. Відпуст буває великий або малий. Це залежить від дня (свято чи будень) та від самого богослужіння (рання, часи і т. ін.). Основний зміст відпусту становлять слова: «Христос, істинний Бог наш, молитвами Пречистої Своєї Матері (далі згадуються імена святих, пам’ять яких випадає у цей день) помилує і спасе нас як Благий і Чоловіколюбний». Це перше й основне значення цього слова.
Інше значення пов’язане із такою прекрасною українською релігійною традицією як проща. Проща – це подорож до якоїсь церкви, де є реліквія, переважно чудотворна ікона або її копія (напр., Холмська, Тростянецька), або ж відвідання місць, пов’язаних із земним життям Ісуса Христа (Ізраїль, Палестина), чи місць, прославлених подвигами угодників Божих (Києво-Печерська чи Почаївська лаври тощо). Ця подорож є визнанням нашої віри і покаяння. Прощі спонукають багатьох людей до зміни способу життя і виправлення помилок. Тому із прощею тісно пов’язані таїнства Сповіді та Причастя. Час подорожі до святого місця є часом роздумів над своїм життям, усвідомленням гріхів і підготовкою до Сповіді. Сповідь і Причастя, які відбуваються в кінцевому пункті прощі, це кульмінаційний момент: відпущення гріхів і єднання із Господом. Звідси і саме богослужіння, на якому прочани отримують відпущення гріхів, інколи називають відпустом, а день, коли це відбувається, – відпустовим святом.
Із висловом «відпустове свято» часом пов’язують особливо важливі події з історії певного Божого дому. Наприклад, храм побудовано в 1620 році, його кілька разів закривали, надовго забороняючи звершувати в ньому богослужіння. Той день, коли у ньому служби відновилися (напр., 1990 рік), може, за проханням громади і рішенням місцевого архієрея, вважатися відпустовим празником і відзначатись нарівні з престольним. Таким чином, це торжество тільки окремої релігійної громади.
Не слід ототожнювати слова «відпуст» і «віддання», які мають різні значення. Віддання – це останній день святкування одного із дванадесятих свят, які, як правило, мають кілька днів перед- та післясвята і день самого свята. Наприклад, Різдво Ісуса Христа має 12 днів свята, із них 5 днів передсвята, день самого празника і 6 днів післясвята. Останній день називається Віддання Різдва Христового.
Бажаєте одержати відповідь православного богослова на Ваші запитання? Звертайтесь до редакції «Волинських єпархіальних відомостей»
Радіопередача «Благо» 8 листопада 2015 року. Протоієрей Віктор Пушко – про євангельське читання неділі 22-ї після П’ятдесятниці (про багатого і Лазаря). Володимир Клименко – про великомученика Димитрія Солунського (8 листопада).
Радіопередача «Благо» 1 листопада 2015 року. Священик Андрій Хромяк, викладач Волинської православної богословської академії, настоятель парафії Великомученика Юрія Переможця в с. Жабка Ківерецького деканату – про євангельське читання неділі 21-ї після П’ятдесятниці (притча про сіяча).
25 жовтня 2015 р. Слово протоієрея Миколи Нецькара, декана кафедрального собору Святої Трійці, на врученні церковних нагород волонтерам, які допомагають військовослужбовцям у зоні АТО. Аудіо інформаційної служби єпархії.
Укази єпархіального архієрея в 2015 р. 02 листопада 2015 р.
Звернення Управління єпархії та Управління ДСНС у Волинській області 18 серпня 2015 р.
Резолюція міжнародної науково-практичної конференції на тему: «Християнська традиція Київської Русі»* 10 червня 2015 р.
Усі документи