Чому обділили кішку?
Гортаючи сторінки Біблії, і в Старому, і в Новому Завіті можна зустріти згадки про тварин, починаючи від світських, таких як телець, вівця, коза, і закінчуючи екзотичними, як бегемот та левіафан. Але чомусь не знаходжу згадок у Писанні про так розповсюдженого на сьогодні кота… Невже їх не тримали біля себе на той час місцеві жителі?
Відповідає священик Андрій ХРОМЯК, викладач Волинської православної богословської академії, кандидат богословських наук
Слово «кішка» зустрічається в Біблії тільки одного разу – в неканонічному Посланні Єремії. Автор говорить про нікчемність ідолів: «На тіло їх і на голови їх налітають кажани і ластівки та інші птахи, лазять також по них і кішки» (Посл. Єр. 1:21).
Незважаючи на те, що в Палестині живе чимало кицьок, у Біблії, як не дивно, вони майже не згадуються. Хтось фантазує, ніби це тому, що кішки, за уявленням древніх ізраїльтян, мали відношення до демонічного світу... Ні, просто коти в ті часи майже завжди жили поза домом. Вони лазили по смітниках, полювали на дрібних гризунів у полях, жили при коморах. Кішки вважалися нечистими істотами.
Відсутність згадок про цих тварин в інших книгах (насамперед канонічних) можна пояснити тим, що Священне Писання не є енциклопедією життя і побуту древніх людей Палестини, а являє собою зібрання богонатхненних текстів про будівництво нашого спасіння. Мета Святого Письма – навчити нас шляхів Божих. Різні свійські й дикі тварини згадуються тільки в певному контексті: опис жертвоприношень, постанови Мойсеєвого закону, найважливіші біблійні події, притчі. Часто назви звірів використовуються для порівнянь і побудов образів. Так, наприклад, словом «пес» називалися професійні розпусники: «Не внось платні блудниці і ціни пса в дім Господа Бога твого ні за якою обітницею, тому що одне й інше є мерзота перед Господом Богом твоїм» (Втор. 23:18).
Можливо, була ще одна причина, з якої священні письменники не згадують кішок. Для сусідніх єгиптян, життя і звичаї яких євреї добре знали, коти були предметом культу. Їм поклонялися. Духовна свідомість і моральні поняття язичників були настільки перекручені, що кицьку цінували вище за людину. Геродот пише, як під час пожежі в першу чергу рятували кішок, а потім людей. Грецький історик Діодор Сицилійський (бл. 90 р. до Р. Х. – 21р. по Р. Х.) оповідає: «Один римлянин убив кішку, і збіглася юрба до будинку винного, але ні послана царем для умовлянь влада, ні загальний страх, що вселяється Римом, не могли звільнити від помсти людину, хоча він і скоїв це ненавмисно». За словами апостола Павла, єгиптяни замінили Божу правду на неправду, і честь віддавали, і служили творінню більше, ніж Творцеві (Рим. 1:25).
Хоч би там як, але сьогодні кішка – «повноправний член суспільства». Коти живуть у будинках, при храмах і монастирях.
Бажаєте одержати відповідь православного богослова на Ваші запитання?
Звертайтесь до редакції: 43025 Луцьк, Градний узвіз, 1; (0332) 72-21-82; hazeta.vyev@gmail.com
Радіопередача «Благо» 8 листопада 2015 року. Протоієрей Віктор Пушко – про євангельське читання неділі 22-ї після П’ятдесятниці (про багатого і Лазаря). Володимир Клименко – про великомученика Димитрія Солунського (8 листопада).
Радіопередача «Благо» 1 листопада 2015 року. Священик Андрій Хромяк, викладач Волинської православної богословської академії, настоятель парафії Великомученика Юрія Переможця в с. Жабка Ківерецького деканату – про євангельське читання неділі 21-ї після П’ятдесятниці (притча про сіяча).
25 жовтня 2015 р. Слово протоієрея Миколи Нецькара, декана кафедрального собору Святої Трійці, на врученні церковних нагород волонтерам, які допомагають військовослужбовцям у зоні АТО. Аудіо інформаційної служби єпархії.
Укази єпархіального архієрея в 2015 р. 02 листопада 2015 р.
Звернення Управління єпархії та Управління ДСНС у Волинській області 18 серпня 2015 р.
Резолюція міжнародної науково-практичної конференції на тему: «Християнська традиція Київської Русі»* 10 червня 2015 р.
Усі документи