У країні вічності
Священик Андрій ХРОМЯК, кандидат богословських наук, викладач Волинської православної богословської академії«На кожній Службі ми молимося про дарування нам бездоганної смерті. Яку смерть Православна Церква вважає ганебною і яку бездоганною, мирною?»
Смерть – доля всіх людей, «путь усієї землі» (3 Цар. 2:2). Смерть є останньою подією земного життя людини. Для праведника закінчується час подвигу, а у грішника віднімається остання можливість коїти гріхи.
Слово Боже називає кончину грішників лютою (Пс. 33:22), якщо навіть зовні вона була звичайною і спокійною. Люта вона тому, що за її воротами починаються люті терзання, нескінченна скорбота. «Коли такі лиха очікують грішників, – яка буде їм користь від того, чи вдома і на ліжку своєму вони закінчать життя? Так само, як і праведникам не буде ніякої шкоди від того, що закінчать це життя від меча чи заліза і вогню, коли вони мають перейти до вічних благ. Воістину смерть грішників люта. Така була смерть того багача, який показав презирство до Лазаря і, хоча закінчив своє життя вдома, на ліжку, своєю смертю, в присутності друзів, але, відійшовши, горів у вогні і не міг знайти там ніякої розради в благоденстві істинного життя» (св. Йоан Златоуст).
Смерть будь-якого християнина, який жив угодно Богові, бездоганна, тобто неосудлива. «Чесна перед Господом смерть преподобних Його» (Пс. 115:6). Чесна – значить, почесна, з честю. У молитовному проханні вона названа також мирною, тобто в мирі з Богом. У Біблії перед нами проходить не тільки життя праведників, а й їхня блаженна смерть: кончина патріархів, які наситилися життям (Бут 25:7; 35:29; 49:33), смерть Мойсея на горі Нево, з вершини якої він побачив Обітовану землю (Втор. 34:1–7), тиха смерть Давида, який помер у поважній сивині (1 Пар. 29:28), мучеництво апостола Стефана, який молився за убивць, що побивали його камінням: «Господи! Не вважай їм це за гріх!» (Діян. 7:60). Слово Боже дає в нагороду особливу честь тим, хто у великій битві добра і зла був з Богом: «…Блаженні мертві, які вмирають у Господі; так, говорить Дух, вони заспокояться від трудів своїх, і діла їхні йдуть услід за ними» (Одкр. 14:13).
Щоб і нам сподобитися безболісної кончини, треба щодня починати з думки про те, що ще нічого не зроблено для спасіння, й іншого дня більше не буде. Господь, Якому ми не тільки віримо, а й в усьому довіряємо, дає кожному можливість приготувати себе вірою, добрими справами, виконанням євангельських заповідей до того особливого дня. Тоді кожен християнин може «зустріти смерть без страху, мирно, не ганебно, не як грізний закон природи, але як батьківський поклик безсмертного Отця Небесного, святого, блаженного, в країну вічності» (свт. Йоан Златоуст).
Бажаєте одержати відповідь православного богослова на Ваші запитання?
Звертайтесь до редакції: 43025 Луцьк, Градний узвіз, 1; (0332) 72-21-82; hazeta.vyev@gmail.com
Радіопередача «Благо» 8 листопада 2015 року. Протоієрей Віктор Пушко – про євангельське читання неділі 22-ї після П’ятдесятниці (про багатого і Лазаря). Володимир Клименко – про великомученика Димитрія Солунського (8 листопада).
Радіопередача «Благо» 1 листопада 2015 року. Священик Андрій Хромяк, викладач Волинської православної богословської академії, настоятель парафії Великомученика Юрія Переможця в с. Жабка Ківерецького деканату – про євангельське читання неділі 21-ї після П’ятдесятниці (притча про сіяча).
25 жовтня 2015 р. Слово протоієрея Миколи Нецькара, декана кафедрального собору Святої Трійці, на врученні церковних нагород волонтерам, які допомагають військовослужбовцям у зоні АТО. Аудіо інформаційної служби єпархії.
Укази єпархіального архієрея в 2015 р. 02 листопада 2015 р.
Звернення Управління єпархії та Управління ДСНС у Волинській області 18 серпня 2015 р.
Резолюція міжнародної науково-практичної конференції на тему: «Християнська традиція Київської Русі»* 10 червня 2015 р.
Усі документи