ЖІНКА ХАЙ МОВЧИТЬ?
Розмови про «гендерну рівність» нині дуже модні. А чи не ущемлюються права жінок у Православ’ї?
Запитання
Складається враження, що жінки в Православній Церкві принижені: у вівтар заходити не мають права, не можуть бути священнослужителями, апостолами Христос вибрав тільки чоловіків... Чому така нерівність?
Відповідає священик Андрій Ротченков
Насправді обидві статі рівні перед Богом. Чоловік і жінка за своїми особливостями з одного боку протилежні, з іншого – доповнюють одне одного, складають певну єдність. Те, що Бог створив їх рівними, бачимо з того, що в давньоєврейській мові, якою написано Старий Заповіт, вони означені так: «іш» – чоловік та «іша» – жінка.
Про велич жінки свідчить той факт, що найважливіша подія в житті людства, подія, без якої не було б нашого спасіння, – Боговтілення – здійснилась через жінку, Пресвяту Діву Марію.
А який вид діяльності порівняємо зі святим материнством? Саме через жінку Творець дає нове життя. Біблія ототожнює жінку з життям. Згадаймо, що сказано про першу жінку в Книзі Буття: «І нарік Адам ім’я жінці своїй: Єва (життя), бо вона стала матір’ю всіх, хто живе». Хоча з гріхопадінням у світ увійшла смерть, але саме через жінку забезпечується безперервність людського роду.
У богопізнанні (не теоретичному, а живому, побудованому на досвіді) жінки ні в чому не поступаються чоловікам. Коли мова йде про спілкування з Богом, навіть якісь природні слабкості жінки покриваються Божою благодаттю. Наприклад, якщо говорити про тілесну слабкість, то можна згадати мучениць, які силою Христовою терпіли муки не менші, ніж ті, які випали чоловікам. Згадаймо мученицю Феліцитату. Вона не могла стримати криків, коли народжувала (її ув’язнили вагітною), а через кілька днів без жодного стогону перенесла страшні муки за віру. Отже, у найголовнішому ми рівні.
Жінка не може бути священиком, бо він – літургійний образ Христа. Богородиця, Яку вшановуємо як вищу за ангелів, не була священиком. Не Діва Марія, а саме Христос подав чашу апостолам на Таємній вечері.
Щодо обрання апостолами чоловіків, то слід згадати, що не лише дванадцять і не лише сімдесят вибраних стали апостолами. Святу Марію Магдалину вшановуємо як рівноапостольну. А вірним Спасителю після Його арешту із чоловіків залишилися лише Іван і таємні учні – Йосип та Никодим. Зворушлива вірність жінок-мироносиць сподобила їх честі першими дізнатись про Воскресіння Христове і сповістити про це інших учнів. Фактично вони стали першими апостолами, бо апостоли це ті, хто розповідає про Христове воскресіння.
Досить цікавим є факт, що жодна жінка не переслідувала Спасителя. Коли ми уважно читатимемо Євангеліє, то помітимо, що в жодному епізоді хули на Ісуса, ненависті до Нього, обмовляння Його жінки не брали участі. Це також свідчить про високу гідність жінки в Новому Заповіті.
Господь Бог дав жіночій душі більшу, ніж чоловічій, здатність бути сприйнятливою до віри. Єва першою промовила слово «Бог». Перший подячний гімн Богові склала жінка – сестра пророка Мойсея Маріам. У важку для Спасителя хвилину осудження Його на хресну смерть співчуття і спроба допомогти прийшли саме від жінки-язичниці, дружини Пілата. Преподобному Макарію Великому після багатьох років чернечих подвигів було відкрито, що він не досяг рівня двох жінок, які жили сімейним життям. У наш час серед жінок значно більше віруючих, ніж серед чоловіків. У цьому легко переконатись, якщо прийти на службу у будь-який храм. Віра – це найдорогоцінніший дар від Бога. І якщо жінка більш сприйнятлива до віри, то про яку нерівність може йти мова?
Будучи рівними перед Богом і маючи однакову людську гідність, чоловік і жінка разом з тим мають різне призначення на землі. Чоловік, оскільки він створений міцнішим, поставлений іти попереду, нести тягар відповідальності, бути керівником. Саме таке місце відвів чоловіку Творець у Церкві та сім’ї. Але знову і знову перед нами постає питання: «Чи правду сказав Бог?» Тому вкотре набиваємо собі ґулі, перевіряючи це.
Бажаєте одержати відповідь православного богослова на Ваші запитання? Надсилайте їх до редакції на адресу 43025, Луцьк, Градний узвіз, 1 або телефонуйте - (0332) 72-21-82
Радіопередача «Благо» 8 листопада 2015 року. Протоієрей Віктор Пушко – про євангельське читання неділі 22-ї після П’ятдесятниці (про багатого і Лазаря). Володимир Клименко – про великомученика Димитрія Солунського (8 листопада).
Радіопередача «Благо» 1 листопада 2015 року. Священик Андрій Хромяк, викладач Волинської православної богословської академії, настоятель парафії Великомученика Юрія Переможця в с. Жабка Ківерецького деканату – про євангельське читання неділі 21-ї після П’ятдесятниці (притча про сіяча).
25 жовтня 2015 р. Слово протоієрея Миколи Нецькара, декана кафедрального собору Святої Трійці, на врученні церковних нагород волонтерам, які допомагають військовослужбовцям у зоні АТО. Аудіо інформаційної служби єпархії.
Укази єпархіального архієрея в 2015 р. 02 листопада 2015 р.
Звернення Управління єпархії та Управління ДСНС у Волинській області 18 серпня 2015 р.
Резолюція міжнародної науково-практичної конференції на тему: «Християнська традиція Київської Русі»* 10 червня 2015 р.
Усі документи