ЯК Я ПОЧАВ ХОДИТИ ДО ХРАМУ
(оповідання)
Підготував священик Андрій РОТЧЕНКОВ, директор Центру християнського виховання дітей і молоді в Луцьку
Раніше я дуже рідко бував у храмі. Бабусі доводилось або зацікавлювати мене чимось смачним, або майже силою вести з собою. Не знаю, ким би я виріс, якби Бог не змилувався наді мною і не послав мені на напоумлення одну дівчинку Софійку, в яку я закохався всім серцем.
Вона була надзвичайно гарна на вигляд, ходила до храму й була дуже розумною.
Якось я взявся проводжати Софійку зі школи додому. Дорогою ми розмовляли. Мені було цікаво дізнатись про Бога, а Софійка охоче ділилась своїми знаннями.
Одного разу я поскаржився Софійці, що в храмі мене насварили.
– Мені і так було важко стояти, – пояснював я, – бо нічого не розумів, що там робиться, а тут іще щось, мабуть, не те зробив, то на мене як зацикали та як засмикали мене... Мені й зовсім стало нецікаво, і я пішов геть.
Софійка чомусь сумно мовчала і мені стало ніяково.
– А тебе хіба в храмі ніколи не ображали?
У відповідь вона сказала дуже дивну фразу:
– У храмі треба дивитись не на видиме, а на невидиме.
– Як же я можу дивитись на невидиме, коли я його не бачу? – щиро заперечив я.– А тітку яка мене смикає, бачу. Як же мені на неї не звертати уваги?
– А ти приходь у храм до Бога, і тоді все навколо, все, що відволікає тебе, стане таким маленьким-маленьким... Не те щоб ти зовсім його не помічав, але воно буде не головне. Ти в храмі всю душу віддай Богові, тоді ти наче підіймешся кудись високо-високо і от побачиш – тоді тебе і чіпати не будуть. Ти тоді для інших зробишся наче невидимий.
– Справді невидимий?
– Ні, не справді... Але якщо ти нікого не бачитимеш у храмі, крім Бога, то і тебе ніхто не бачитиме й не зачіпатиме. А тільки всім поруч з тобою буде добре.
– Скажи, Софійко, а тобі ніколи не буває важко у храмі?
– Буває! Іноді гріхи наші нас до Бога не пускають. А буває, що диявол нас від Бога відволікає. Він всіх ненавидить і не хоче, щоб люди розмовляли з Богом, а тому заважає їм у храмі.
– А як же тоді? Що ж тоді робити?
– Боротися. Не піддаватися. Треба старатися, зусилля докладати. Ти питаєш, чи мені важко... А що в нашому житті буває легко? От ми вчилися читати – і то було важко. А здавали кроси на фізкультурі – ох, краще не згадувати... А іспити складали – то взагалі: скільки праці, скільки зусиль. Так то все дрібниці, а тут – йдеться про вічне життя і смерть. Звичайно, буде важко.
– Так, усе правильно, – сказав я і раптом зупинився на запитанні, яке спало мені на думку.– Софійко... А можна я у тебе про щось спитаю?
– Ти ж і так питаєш... – засміялася вона.
– Ні, я спитаю щось таке... А ти не образишся?
– Ні. Якщо зможу – то відповім.
– Скажи, будь ласка, навіщо взагалі ходити до храму? Я ж можу і вдома собі молитися і так само боротися зі своїми гріхами?
– Ні! – зупинила мене Софійка з таким почуттям, наче хотіла врятувати від якоїсь біди.– Ні! Без храму не можна!
– Але чому?
– Хіба ти не знаєш? – лице Софійки аж засвітилося якоюсь дивною таємницею. Вона так схвилювалася, що ледь вимовляла слова.– Хіба ти не знаєш, що тільки в храмі Господь наш Ісус Христос дає Себе в жертву людям на життя вічне!
– Як це? – остовпів я.
– Це велике Таїнство. Ніхто не може зрозуміти, як це відбувається, але заради цього Господь і заснував Церкву. Церква – це всі християни землі, які об’єднані в одну духовну родину. Біблія навчає, що окремі люди і громади невидимо пов’язані між собою так міцно, як частини одного тіла. Наш храм і наша громада також є частинкою тіла Церкви. Найголовніше, що є в Церкві, – це Божі Таїнства. Вони так названі тому, що під час того як священик з людьми видимо моляться, то невидимо, таємно Сам Бог Духом Святим сходить до людей та оживляє їх душі. І так незбагненно і невидимо Бог рятує людей та прилучає їх до Себе, до істини і до вічного життя.
Ця натхненна промова приголомшила мене. Усе це було для мене неймовірною новиною й відкриттям.
– А я й не знав! Я думав, у храмі просто красиво. Я думав, там усе залежить від людей, а не від Бога, і що туди можна ходити, а можна й не ходити...
– А ти знаєш, що Церква Божа – це корабель?
– Корабель?
– Так, корабель. Він пливе серед бурхливого моря життя. А без корабля як спасешся серед моря?
– Так, – погодився я, – без корабля в морі загинеш. Корабель – це сила. Але якщо на морі сильна буря, то і корабель може потонути. Слухай, а якщо й справді буде така буря, то хіба Церква загине?
– Нізащо! – запевнила Софійка з такою вірою, що в мене зник найменший сумнів.– Так Бог сказав про Церкву: всі сили пекельні не подолають Її. Церквою невидимо керує Сам Бог. І що б не сталося в світі, все одно – найголовніше в Ній ніхто і ніщо не зможе здолати! Ні люди, ні обставини, ні біси – ніхто і ніколи! Церкву охороняє Всемогутній Бог – і Він уже знайде, як Її захистити.
Мені стало дуже радісно від цих слів.
– Звичайно, знайде! Хто ж проти Бога може воювати? Точніше, воювати можуть, але хто ж Його подолає?!
Потім до самого Софійчиного дому ми йшли мовчки – так мене вразила ця розмова. Я ще не все розумів. Але я затямив собі, що Церква – це щось величне і таємниче. Її і найбільший мудрець не зможе до кінця осягнути. Я зажадав дійсно належати до цієї великої родини, яка збирається в храмах, щоб зустрічатись із Богом та отримати вічне життя.
Радіопередача «Благо» 8 листопада 2015 року. Протоієрей Віктор Пушко – про євангельське читання неділі 22-ї після П’ятдесятниці (про багатого і Лазаря). Володимир Клименко – про великомученика Димитрія Солунського (8 листопада).
Радіопередача «Благо» 1 листопада 2015 року. Священик Андрій Хромяк, викладач Волинської православної богословської академії, настоятель парафії Великомученика Юрія Переможця в с. Жабка Ківерецького деканату – про євангельське читання неділі 21-ї після П’ятдесятниці (притча про сіяча).
25 жовтня 2015 р. Слово протоієрея Миколи Нецькара, декана кафедрального собору Святої Трійці, на врученні церковних нагород волонтерам, які допомагають військовослужбовцям у зоні АТО. Аудіо інформаційної служби єпархії.
Укази єпархіального архієрея в 2015 р. 02 листопада 2015 р.
Звернення Управління єпархії та Управління ДСНС у Волинській області 18 серпня 2015 р.
Резолюція міжнародної науково-практичної конференції на тему: «Християнська традиція Київської Русі»* 10 червня 2015 р.
Усі документи