Система Orphus

Сайт нашої Церкви

Сайти нашої єпархії

Наші банери

  • Волинська Єпархія Української Православної Церкви Київського 
Патріархату
    Волинська Єпархія Української Православної Церкви Київського 
Патріархату

Лічильники

img Газета Пізнаємо Біблію

ТРЕТІЙ ДЕНЬ
І сказав Бог: нехай збереться вода, що під небом, в одне місце, і нехай з’явиться суша. І стало так. [І зібралася вона під небом у свої місця, і з’явилася суша.] І назвав Бог сушу землею, а зібрання вод назвав морями. І побачив Бог, що це добре. І сказав Бог: нехай вирощує земля зелень, траву, що сіє насіння за [родом і за подобою своєю, і] дерево плідне, що приносить за родом своїм плід, у якому насіння його на землі. І стало так. І виростила земля зелень, траву, що сіє насіння за родом [і за подобою] її, і дерево [плідне], що приносить плід, у якому насіння його за родом його [на землі]. І побачив Бог, що це добре. І був вечір, і був ранок: день третій (Бут. 1:9–13)

Третій день. Гравюра Ю. Ш. Карольсфельда

Священик Микола ЛЕСЮК

Творенням третього дня Мойсей вказує нам на виникнення й удосконалення нашої планети.

«І сказав Бог: нехай збереться вода, що під небом, в одне місце, і нехай з’явиться суша... І назвав Бог сушу землею, а зібрання вод назвав морями…» Творчу дію третього дня можна уявити собі ось так. Земля все ще була суцільною водною поверхнею. Води ще не було в тім вигляді й хімічному складі, як ми тепер її знаємо. Отже, творчим словом Господнім безформна та невпорядкована речовина нашої планети була перетворена на два види: було створено воду і сушу. Остання відразу ж утворила на своїй поверхні різні водойми: річки, озера, моря тощо. Тобто земля, створена з первісної невлаштованої матерії, отримує більш визначений вигляд: «вода, що під небом», збирається у зібрання свої, тож виникають різноманітні вмістилища води і з’являється суша з материками, островами, горами тощо. Святе Писання неодноразово прославляє цю дію як чудо творчої сили.

Але існує й інша думка щодо появи суші. Сучасний теолог-біблеїст Дмитрій Щедровицький стверджує, що, за переданням, первісна суша являла собою єдиний материк. Він був круглої форми і лише пізніше розділився на різні частини. У центрі цього круглого єдиного материка знаходилась Свята Земля – майбутня країна Ізраїль. Її серединне положення зумовлене тим, що з самого початку призначалося для проголошення Слова Божого.

Планета наша одяглась прозорим шаром атмосферного повітря; з’явилися гази з їх численними сполуками. Сучасні богослови говорять, що спочатку Бог Своєю силою створив із водню ядро Землі. У процесі ядерної реакції утворилися хімічні речовини, мінерали, гірські породи, з яких було створено мантію і літосферу. Бог вклав у надра Землі корисні копалини. На полюсах Господь влаштував «сховища» води, а кругообіг поверхневих вод створив для постійного забезпечення царств рослин і тварин прісною водою та для зрошення землі.

«І сказав Бог: нехай вирощує земля зелень, траву, що сіє насіння за [родом і за подобою своєю, і] дерево плідне, що приносить за родом своїм плід, у якому насіння його на землі». З появою суші стало можливе життя рослин. Інші умови для існування рослинного царства вже були – світло, теплота, повітря, вологість. Особливим повелінням Творця на землі з’явилася рослинність. Те, що від початку створювалися зелень, трава, дерева, означає, що послідовність творення світу відбувалася від простіших форм рослинного життя до складніших. Помічаємо тут і порядок створення різноманітних видів рослинності, які повністю відповідають даним сучасної геології: спершу зелень і трава (геологічна папороть), згодом рослини квітучі (лілії), і наостанок дерева (первісні кущі й дерева). Проте існує й інше тлумачення виникнення рослин. У даному варіанті рослинне царство поділяється на три види: травний (зелень, трава); рослини, що «сіють насіння за родом і подобою» (різноманітні злаки); плодові дерева (вищі рослини).

Деякі богослови стверджують, що хоча рослинність і розвивалася під впливом первісного світла, але її розвиток за таких умов не міг відбуватися з такою правильністю й доцільністю, яка спостерігається в ній тепер. Велика розмірами, вона була бідною формами й барвами. Буяла лише зелень: ані квітки, ані якогось плоду не зустрічається у пластах кам’яновугільного періоду. Вона, вочевидь, потребувала доцільно розподіленого світла теперішніх світил. Йоан Золотоустий говорить: «Хто б не казав, що для росту рослин необхідне сонячне проміння, та Святий Дух показує нам, що первісне насіння проростає на землі лише за повелінням Господнім, ще до появи Сонця, Місяця та інших небесних тіл». На сьогодні науковцями доведено, що ніякі природні хімічні процеси не могли б самостворитися в рослинах, тому ці дії є прямим підтвердженням найвищого розумного задуму Творця.

«...І побачив Бог, що це добре». Давньоєврейське слово «добре» означає гармонію, досконалість, тобто мова йде про придатність Землі для майбутнього існування на ній живих істот. Святитель Йоан Золотоустий говорить: «Оскільки немічна людська природа була ще не в змозі достойно похвалити творіння Божі, Писання наперед показує нам, як вони були схвалені Самим Господом».

«І був вечір, і був ранок: день третій». Йоан Золотоустий тлумачить, що Мойсей невипадково говорить одне і те ж. Це робиться для того, щоб не порушувати порядку, щоб із певністю сказати: вечір – то кінець світла і початок ночі, а ранок – кінець ночі й повнота дня.

Вказуючи на утворення землі в третій день, Мойсей не згадує про те, чи здійснювалось одночасно зі створенням нашої планети утворення інших світових тіл. Але у зв’язку з тим, що в описі другого й четвертого днів говориться про дійство Творця в цілому світотворенні, та що Земля становить дуже малу частину Всесвіту, можна думати, що творча дія на третій день не обмежувалась однією Землею, але й інші однорідні з нею тіла небесного простору отримали в цей день більш визначене утворення, властиве їм.

«Браття, дивімося на рослини й учімося. Який Всемогутній Отець наш у цих рослинах! Кожна травиця, кожен листок, кожна квітка ніби шепочуть нам: „Ось тут Господь!“ Розглядайте, браття, премудру будову рослин і пізнавайте в них Бога», – звертається до нас праведний Йоан Кронштадтський.

Не розумієте деяких місць у Святому Письмі? Бажаєте ґрунтовних пояснень окремих цитат із Біблії? Звертайтесь до редакції: Градний узвіз, 1, Луцьк, 43025; (0332) 72-21-82; pres-sluzhba@ukr.net

Волин. єпарх. відом.– 2010.– № 9 (70)

22 вересня 2010 р. Версія для друку
Аудіо

Радіопередача «Благо» 8 листопада 2015 року. Протоієрей Віктор Пушко – про євангельське читання неділі 22-ї після П’ятдесятниці (про багатого і Лазаря). Володимир Клименко – про великомученика Димитрія Солунського (8 листопада).

Скопіювати файл

Радіопередача «Благо» 1 листопада 2015 року. Священик Андрій Хромяк, викладач Волинської православної богословської академії, настоятель парафії Великомученика Юрія Переможця в с. Жабка Ківерецького деканату – про євангельське читання неділі 21-ї після П’ятдесятниці (притча про сіяча).

Скопіювати файл

25 жовтня 2015 р. Слово протоієрея Миколи Нецькара, декана кафедрального собору Святої Трійці, на врученні церковних нагород волонтерам, які допомагають військовослужбовцям у зоні АТО. Аудіо інформаційної служби єпархії.

Скопіювати файл

Усі аудіо