Побудова першого міста
Священик Андрій ХРОМЯК, викладач Волинської православної богословської академії, кандидат богословських наук«І пізнав Каїн дружину свою; і вона зачала і народила Єноха. І побудував він місто; і назвав місто за ім’ям сина свого: Єнох. В Єноха народився Ірад [Гаїдад]; Ірад народив Мехіаеля [Малелеїла]; Мехіаель народив Мафусала; Мафусал народив Ламеха. І взяв собі Ламех дві дружини: ім’я однієї: Ада, й ім’я другої: Цилла [Селла]» (Бут. 4: 17–19)
«І пізнав Каїн дружину свою…».
Мимоволі народжується питання: хто ж була дружина Каїна? Очевидно, одна з сестер, роз’яснюють святий Йоан Златоуст і блаженний Феодорит: «оскільки це було спочатку і тому, що роду людському треба було розмножуватися, то і дозволено було одружитися на сестрах». Імовірно, вона була з ним у шлюбі ще до вбивства Авеля, бо сумнівно, щоб яка-небудь жінка ризикнула з’єднати свою долю із відомим братовбивцею.
«І пізнав Каїн дружину свою; і вона зачала і народила Єноха».
Звідси починається коротка історія нової, відокремленої гілки первісного людства, точніше – генеалогія каїнітів. Вона складається майже з одного тільки переліку головних імен, який лише зрідка супроводжується невеликими пояснювальними зауваженнями. Але, беручи до уваги особливу властивість давньобіблійних імен виражати відмітні особливості й положення кожної особистості, ми повинні знаходити (читати) історію їхнього життя в аналізі їхніх імен. Так, наприклад, ім’я першого Каїнового сина Єнох, що означає «освятитель, обновитель», – могло бути дано йому (Вих. 6:14; Чис. 26:5) як «ініціатору» нової форми життя – «міської», замість колишнього неспокійного поневіряння. Нарекаючи свого сина цим ім’ям, Каїн, очевидно, виражав свою заповітну мрію: з розпочатого спорудження міста як певного культурно-осілого житла якщо не для нього самого, то для його потомства настає новий, більш світлий період життя. Бо ж Енох, що народився вже не безпритульним волоцюгою, а осілим городянином, відкриє собою нову, щасливішу еру історії каїнітів.
«І побудував він місто…» – тобто поклав основу, заклав його Єноху і подальшим поколінням. Це місто маємо уявляти собі лише у вигляді простого укріпленого пункту, ймовірно, обнесеного ровом і обгородженого тином для захисту від диких звірів. З точки зору матеріальної культури ця споруда – подія надзвичайної важливості, оскільки знаменує перехід від кочового побуту до осілого.
«В Єноха народився Ірад [Гаїдад]», названий у церковнослов’янському перекладі Біблії помилково «Гаїдад», унаслідок помилки ще в грецькому перекладі. Ім’я Ірад означає «місто» і тим вказує на нього як на жителя міста, як на першого істинного городянина. Звідси потрібно думати, що спорудження міста, розпочате Каїном, продовжене Єнохом, було відносно закінчено лише при народженні в нього сина, якого для увічнення цієї достопам’ятної події називає – Ірад.
«Ірад народив Мехіаеля [Малелеїла]». Ім’я сина Ірадового в перекладі з єврейської означає «уражений, знищений Богом» і, за здогадом тлумачів, містить натяк на якесь особливе божественне напоумлення заблудлого каїніта. Але в чому саме полягало це напоумлення, не можна сказати нічого певного: можливо, тут увіковічнено спогад про якесь страшне стихійне лихо, в якому каїніти пізнали небесну кару.
«Мехіаель народив Мафусала». Ім’я цього нового каїнітського родоначальника, за найбільш правдоподібним тлумаченням, означає «людина, чоловік Божий», тобто випрошений у Бога, даний Ним. У ньому, так само, як і попередньому імені, небезпідставно вбачають сліди деякої смиренності гордовитих нащадків Каїна та їх тимчасового навернення до Бога, яке було наслідком обрушеного на них небесного покарання.
«Мафусал народив Ламеха». На особистості самого Ламеха і на історії його родини буттєписьменник зупиняється з деякою деталізацією, даючи цим знати, що ім’я Ламех особливо типове для характеристики всього каїнітського племені: воно означає «руйнівник, ворог».
«І взяв собі Ламех дві дружини: ім’я однієї: Ада, й ім’я другої: Цилла [Селла]».
Ламех ганебно увічнив своє ім’я тим, що перший увів багатоженство, цим він перекрутив Богом утверджений характер шлюбу (Бут. 2:24), виявив свою моральну розбещеність і догоджання плоті. Про саме такий характер Ламехового шлюбу можуть говорити й імена його дружин, з яких перше означає – «прикраса, залучення», друге – «тінь, ширма».
Радіопередача «Благо» 8 листопада 2015 року. Протоієрей Віктор Пушко – про євангельське читання неділі 22-ї після П’ятдесятниці (про багатого і Лазаря). Володимир Клименко – про великомученика Димитрія Солунського (8 листопада).
Радіопередача «Благо» 1 листопада 2015 року. Священик Андрій Хромяк, викладач Волинської православної богословської академії, настоятель парафії Великомученика Юрія Переможця в с. Жабка Ківерецького деканату – про євангельське читання неділі 21-ї після П’ятдесятниці (притча про сіяча).
25 жовтня 2015 р. Слово протоієрея Миколи Нецькара, декана кафедрального собору Святої Трійці, на врученні церковних нагород волонтерам, які допомагають військовослужбовцям у зоні АТО. Аудіо інформаційної служби єпархії.
Укази єпархіального архієрея в 2015 р. 02 листопада 2015 р.
Звернення Управління єпархії та Управління ДСНС у Волинській області 18 серпня 2015 р.
Резолюція міжнародної науково-практичної конференції на тему: «Християнська традиція Київської Русі»* 10 червня 2015 р.
Усі документи