Благочестивий Єнох
Cвященик Андрій ХРОМЯК, викладач Волинської православної богословської академії, кандидат богословських наук«Усіх же днів Єноха було триста шістдесят п’ять років. І ходив Єнох перед Богом; і не стало його, тому що Бог узяв його. Мафусал жив сто вісімдесят сім років і породив Ламеха. Після народження Ламеха Мафусал жив сімсот вісімдесят два роки і породив синів і дочок. Усіх же днів Мафусала було дев’ятсот шістдесят дев’ять років; і він помер» (Бут. 5:23–27).
«…І не стало його, тому що Бог узяв його».
Єнох не помер, а таємниче зник із середовища людей. Вже цей один відступ біблійного автора від звичайного у нього способу вираження про смерть патріархів показує, що кінець земного життя Єноха не був схожий на кінець інших патріархів, не був, отже, звичайним. Слова «тому що Бог узяв його» розкривають саме цю думку, хоча, можливо, не достатньо докладно і ясно. Звертаючись за з’ясуванням цієї фрази до біблійних паралелей, знаходимо, що вони буквально повторені ще раз щодо пророка Іллі (4 Цар., 2 гл.), з історії якого точно відомо, що він чудесним чином був узятий живим на небо. Те ж саме, за тлумаченням апостола Павла, відбулося ще раніше з Єнохом (Євр. 11:5; пор. Сир. 49:16).
Тому-то, ймовірно, у Священному Писанні Ілія і Єнох постають разом як предтечі страшного другого пришестя Господа на землю (Одкр. 11; пор.: Мф. 17; Мк. 9; Лк. 9). Таке розуміння кончини Єноха цілком відповідає і контексту, де вона виставляється нагородою праведному за його благочестя. Адже смерть є «відплата за гріх» (Рим. 6:23), а Єнох «ходінням перед Богом» достатньо спокутував свою провину, тож і переселяється в загробне життя, не бачачи тління плоті (Пс. 15:10). Вона піддалася миттєвому перетворенню за подобою того, що очікує, згідно з обітницею апостола, і тіла віруючих – сучасників другого славного пришестя Господнього (1 Кор. 15:20–23; 2 Кор. 5:4; 1 Фес. 4:17).
«Мафусал жив сто вісімдесят сім років і породив Ламеха».
З генеології каїнітів (див. № 11 нашої газети за 2014 р.) відомо, що ім’я «Ламех» означає «ворожий; чоловік руйнування». Важко тільки точно визначити, як сифіти символізуються таким, мабуть, невідповідним для них ім’ям. Найімовірніше, в цьому потрібно вбачати слід войовничого і ворожого Богові духу каїнітів, який почав із цього покоління помітно відчуватися і в середовищі сифітів.
«Після народження Ламеха Мафусал жив сімсот вісімдесят два роки і породив синів і дочок. Усіх же днів Мафусала було дев’ятсот шістдесят дев’ять років; і він помер»».
Це – найбільш довговічний з усіх десяти допотопних патріархів (і всіх історично відомих людей).
Не розумієте деяких місць у Святому Письмі? Бажаєте ґрунтовних пояснень окремих цитат із Біблії?
Звертайтесь до редакції: 43025 Луцьк, Градний узвіз, 1; (0332) 72-21-82; hazeta.vyev@gmail.com
Радіопередача «Благо» 8 листопада 2015 року. Протоієрей Віктор Пушко – про євангельське читання неділі 22-ї після П’ятдесятниці (про багатого і Лазаря). Володимир Клименко – про великомученика Димитрія Солунського (8 листопада).
Радіопередача «Благо» 1 листопада 2015 року. Священик Андрій Хромяк, викладач Волинської православної богословської академії, настоятель парафії Великомученика Юрія Переможця в с. Жабка Ківерецького деканату – про євангельське читання неділі 21-ї після П’ятдесятниці (притча про сіяча).
25 жовтня 2015 р. Слово протоієрея Миколи Нецькара, декана кафедрального собору Святої Трійці, на врученні церковних нагород волонтерам, які допомагають військовослужбовцям у зоні АТО. Аудіо інформаційної служби єпархії.
Укази єпархіального архієрея в 2015 р. 02 листопада 2015 р.
Звернення Управління єпархії та Управління ДСНС у Волинській області 18 серпня 2015 р.
Резолюція міжнародної науково-практичної конференції на тему: «Християнська традиція Київської Русі»* 10 червня 2015 р.
Усі документи