Пізнаємо Біблію
«І створив Господь Бог людину з пороху земного, і вдихнув у лице її дихання життя, і стала людина душею живою» (Бут. 2:7) Андрій ХРОМЯК,
викладач Волинської православної богословської академії,
кандидат богословських наук
«І створив Господь Бог людину з пороху земного...». Факт створення людини вже згадувався раніше (Бут. 1:27) в історії творення світу, але саме тільки згадувався у цій спільній історії вселенної, як складова частина...
«Ось походження неба і землі, при створенні їх, у той час, коли Господь Бог створив землю і небо, і всякий польовий чагарник, якого ще не було на землі, і всяку польову траву, що ще не росла, тому що Господь Бог не посилав дощу на землю, і не було людини для обробки землі, але пара піднімалася з землі й зрошувала усе лице землі» (Бут. 2:4–6) Андрій ХРОМЯК, викладач ВПБА, кандидат богословських наук
«Ось походження неба і землі...» Це не що інше як загальний заголовок цілого нового розділу біблійної першоісторії...
«О Господи, я раб Твій, я раб Твій і син рабині Твоєї» (Пс. 115:7) Андрій ХРОМЯК,
викладач Волинської православної богословської академії,
кандидат богословських наук
Що означають ці слова із біблійної Книги псалмів? Чому ця людина називає себе рабом? Це глибоке посвячення себе Богу. Чи зможе зараз кожен із нас вимовити ці слова: «Я раб Твій, Господи»?..
«На третій день було весілля в Кані Галилейській, і Мати Ісусова була там. Був також запрошений на весілля Ісус з учениками Його. Коли не вистачило вина, Мати Ісуса каже Йому: “Вина не мають”. Ісус говорить Їй: “Що Мені і Тобі, Жоно? Ще не прийшов час Мій”» (Ін. 2:1–4) Андрій ХРОМЯК, викладач Волинської православної богословської академії, кандидат богословських наук
Наш читач запитує, чи не вчувається певна зневага у словах Спасителя, звернених до Матері? Чи, може, це неточний переклад?...
«Так були створені небо і земля і все воїнство їх. І звершив Бог до сьомого дня діла Свої, які Він робив, і спочив у день сьомий від усіх діл Своїх, які чинив. І благословив Бог сьомий день, і освятив його, бо спочив від усіх діл Своїх, які Бог чинив і створював» (Бут. 2:1–3)
Священик Микола ЛЕСЮК
Завершення творіння закарбовано торжественним відпочинком Творця, благословенням і освяченням сьомого дня.
«Так були створені небо і земля і все воїнство їх». У «Тлумачній Біблії» за редакцією Лопухіна сказано: «Воїнство неба – це або ангели, які є навколо престолу Всевишнього, або зорі, що правильністю розташування нагадують строї військ. Воїнство землі – тут ідеться про вищих представників землі, а саме про людей і тварин».
«І звершив Бог до сьомого дня діла Свої, які Він робив...». Святитель Йоан Золотоустий говорив: «Поглянь, як воно (Писання) раз і вдруге повторює те саме, щоб знали, що всі діла творення продовжувалися до шостого дня»...
І сказав Бог: нехай родить земля душу живу за родом її, тварин і плазунів, і звірів земних за родом їх. І стало так. І створив Бог звірів земних за родом їх, і худобу за родом її, і всіх плазунів земних за родом їх. І побачив Бог, що це добре. І сказав Бог: створімо людину за образом Нашим [і] за подобою Нашою, і нехай володарює вона над рибами морськими, і над птахами небесними, і [над звірами,] і над худобою, і над усією землею, і над усіма плазунами, що повзають по землі. І створив Бог людину за образом Своїм, за образом Божим створив її; чоловіка і жінку створив їх. І благословив їх Бог, і сказав їм Бог: плодіться і розмножуйтеся, і наповнюйте землю, і володійте нею, і владарюйте над рибами морськими, [і над звірами,] і над птахами небесними, [і над усякою худобою, і над усією землею,] і над усякою твариною, що плазує по землі. І сказав Бог: ось, Я дав вам усяку траву, що сіє насіння, яка є на всій землі, і всяке дерево, яке має плід, що сіє насіння; – вам це буде в їжу; а всім звірам земним, і всім птахам небесним, і всякому [плазуну] на землі, в якому душа жива, дав Я всю зелень трав’яну в їжу. І стало так. І побачив Бог усе, що Він створив, і ось, добре воно. І був вечір, і був ранок: день шостий (Бут. 2:24–31)
Священик Микола ЛЕСЮК
У шостий, останній день було створено фауну і людину.
«І сказав Бог: нехай родить земля душу живу за родом її, тварин і плазунів, і звірів земних за родом їх. І стало так».
Всевишній звертається тепер до землі, подібно до того, як до неї звертався для створення рослинності. Це слід розуміти так, що Господь дав землі силу, яка живить, а не так, як вважають деякі природознавці, – нібито земля, що зігрівалася теплом сонячного проміння, сама породила тварин. У різноманітному світі природи нема ані найменшого натяку на те, що якийсь вид тварин міг перейти в інший (наприклад, травоїдна – в хижу). «Коли сказав Бог: нехай виростить земля, – писав Василій Великий, – це не означає, що земля вже носить те, що в ній; але Той, що дав повеління, дарував...
І сказав Бог: нехай породить вода плазунів, душу живу; і птахи нехай полетять над землею, під твердю небесною. [І стало так.] І створив Бог риб великих і всяку душу тварин-плазунів, яких породила вода, за родом їх, і всякого птаха пернатого за родом його. І побачив Бог, що це добре. І благословив їх Бог, промовивши: плодіться і розмножуйтеся, і наповнюйте води в морях, і птахи нехай розмножуються на землі. І був вечір, і був ранок: день п’ятий (Бут. 1:20–23)
Священик Микола ЛЕСЮК
«Нехай породить вода плазунів, душу живу...». П’ятого дня відбулася надзвичайна подія – з’явилися тварини. Цього разу вдруге вжито слово «бара», що означає «творіння із нічого». Василій Великий говорить, що за Божим повелінням водам була надана здатність народжувати живе. Тепер уперше створюється жива тварина, обдарована почуттям.
Створена «душа жива», вводиться щось таке, чого не було до того в первісній речовині. Найдавніша «душа жива», тобто первісна жива істота, відома науці, – це так званий еозоон канадський, знайдений у найнижчих нашаруваннях Лаврентійського періоду Докембрійської ери. Згодом з’являються корали й інфузорії, а також ракоподібні організми різних видів, а ще вище – велетенські плазуни та ящери...
І сказав Бог: нехай будуть світила на тверді небесній [для освітлення землі і] для відокремлення дня від ночі, і для знамень, і часу, і днів, і років; і нехай будуть вони світильниками на тверді небесній, щоб освітлювати землю. І стало так. І створив Бог два світила великі: світило більше – для управління днем, і світило менше – для управління ніччю, і зорі; і поставив їх Бог на тверді небесній, щоб світити на землю, і управляти днем і ніччю, і відокремлювати світло від темряви. І побачив Бог, що це добре. І був вечір, і був ранок: день четвертий (Бут. 1:14–19)
Священик Микола ЛЕСЮК
Четвертого дня за велінням Божим засяяли над Землею світила небесні: Місяць, Сонце й інші зірки. Відтоді починається відлік астрономічного часу, відлік віку Сонячної системи і Всесвіту.
«...Нехай...» Творче повеління «нехай» рівнозначне попереднім повелінням Творця – «нехай буде світло», «нехай збереться вода» та ін., однак у даному випадку розглядається уже не як первісне утворення предметів, а як повне утворення й упорядкування тіл небесних.
«...Нехай будуть світила на тверді небесній [для освітлення землі]...» Раніше, в описі першого дня, вжито слово «ор», що з єврейської означає «світло» у загальному розумінні. А у творенні четвертого дня згадується вже інше – «маор», що означає «джерело світла», тобто щось, що випромінює світло...
І сказав Бог: нехай збереться вода, що під небом, в одне місце, і нехай з’явиться суша. І стало так. [І зібралася вона під небом у свої місця, і з’явилася суша.] І назвав Бог сушу землею, а зібрання вод назвав морями. І побачив Бог, що це добре. І сказав Бог: нехай вирощує земля зелень, траву, що сіє насіння за [родом і за подобою своєю, і] дерево плідне, що приносить за родом своїм плід, у якому насіння його на землі. І стало так. І виростила земля зелень, траву, що сіє насіння за родом [і за подобою] її, і дерево [плідне], що приносить плід, у якому насіння його за родом його [на землі]. І побачив Бог, що це добре. І був вечір, і був ранок: день третій (Бут. 1:9–13)
Священик Микола ЛЕСЮК
Творенням третього дня Мойсей вказує нам на виникнення й удосконалення нашої планети.«І сказав Бог: нехай збереться вода, що під небом, в одне місце, і нехай з’явиться суша... І назвав Бог сушу землею, а зібрання вод назвав морями…» Творчу дію третього дня можна уявити собі ось так. Земля все ще була суцільною водною поверхнею. Води ще не було в тім вигляді й хімічному складі, як ми тепер її знаємо. Отже, творчим словом Господнім безформна та невпорядкована речовина нашої планети була перетворена на два види: було створено воду і сушу. Остання відразу ж утворила на своїй поверхні різні водойми: річки, озера, моря тощо. Тобто земля, створена з первісної невлаштованої матерії, отримує більш визначений вигляд: «вода, що під небом», збирається у зібрання свої, тож виникають різноманітні...
«І сказав Бог: нехай буде твердь посеред води, і нехай відділяє вона воду від води. [І стало так.] І створив Бог твердь, і відокремив воду, що під твердю, від води, що над твердю. І стало так. І назвав Бог твердь небом. [І побачив Бог, що це добре.] І був вечір, і був ранок: день другий» (Бут. 1:6–8)
Валерія ЛЕСЮК
«Нехай буде твердь...». На другий день за Божим повелінням була створена твердь. Давні євреї уявляли її як тверду небесну атмосферу, що оточує земну кулю. Згідно з загальнобіблійним поняттям, ця атмосферна оболонка землі вважається місцем зародження вітрів і штормів, так само як і різних опадів або станів погоди. Дехто з сучасних дослідників вважає, що «твердь» – це неосяжний простір, у якому й розпочалося формування зоряної системи, космосу, нашого Всесвіту. Пророк Мойсей називає «твердю» не тільки повітря, яке охоплює землю, але й небо з зірками. Святитель Василій Великий говорить, що цей вислів – не просто наказ, а визначення причини створення тверді. Бо сказано: «нехай відділяє вона воду від води»...
Радіопередача «Благо» 8 листопада 2015 року. Протоієрей Віктор Пушко – про євангельське читання неділі 22-ї після П’ятдесятниці (про багатого і Лазаря). Володимир Клименко – про великомученика Димитрія Солунського (8 листопада).
Радіопередача «Благо» 1 листопада 2015 року. Священик Андрій Хромяк, викладач Волинської православної богословської академії, настоятель парафії Великомученика Юрія Переможця в с. Жабка Ківерецького деканату – про євангельське читання неділі 21-ї після П’ятдесятниці (притча про сіяча).
25 жовтня 2015 р. Слово протоієрея Миколи Нецькара, декана кафедрального собору Святої Трійці, на врученні церковних нагород волонтерам, які допомагають військовослужбовцям у зоні АТО. Аудіо інформаційної служби єпархії.
Укази єпархіального архієрея в 2015 р. 02 листопада 2015 р.
Звернення Управління єпархії та Управління ДСНС у Волинській області 18 серпня 2015 р.
Резолюція міжнародної науково-практичної конференції на тему: «Християнська традиція Київської Русі»* 10 червня 2015 р.
Усі документи