→Газета →
НАВІЩО ХОДИТИ ДО ЦЕРКВИ? ЧИ МОЖЕ БОГ БУТИ ІНШИМ БУТТЯМ?
Запитання
Я – нехрещений, до церкви не ходжу, але в Бога вірю. Читав Біблію і вмію молитися. Я хороший чоловік і батько, займаюся добродійністю. Чому я маю ходити до церкви і цілувати руки священикам?
Відповідає Патріарх Філарет
Бути суб’єктивно «хорошою людиною» стало б просто, якби не було зла, гріха і впалих духів – демонів, які ведуть людей до загибелі. Ми, люди, за природою обмежені і в нас діє гріх, тому ми не є мірилом істини: «що зрозуміле, те правильне, що незрозуміле – помилкове».
Вірити в Бога недостатньо, як недостатньо вірити у реальність навколишнього світу. Необхідно жити з Богом і в Бозі, та ще й не диктуючи свої умови, а приймаючи умови Його, бо Він – Творець, а ми – творіння. Церква як спільнота християн – саме те, чого прагне Бог для людини. І суть Церкви – не в цілуванні священичої руки. Якщо Ви хочете зрозуміти сутність Церкви, будете шукати і знайдете істину. Якщо Церква Вам принципово чужа – знайдете тисячі виправдань, щоб її відкинути.
Запитання
Буття – велика загадка. У нашій свідомості це поняття формується зі сприйняттям «чогось». Про будь-що можна сказати, що воно «є» або «нема» (було – і нема, не було – і є в уяві). Можна також говорити про тривалість буття, і тоді виникає поняття часу. Усе, що «є», так би мовити, має єдину характеристику – «буття»: ми, речі, світ. Знаємо, що Бог завжди був, є і буде. Він – Творець, дає буття і Сам є вічним Буттям. А чи може Господь бути іншим Буттям, про яке ми не здогадуємося? Чи воно єдине і немає ні форм, ні аналогів?
Відповідає Віктор Гребенюк
Стосовно способів пізнання буття Бога, Його якостей тощо у православному богослів’ї вироблено два підходи: катафатичний і апофатичний. Катафатичний спосіб підходу до пізнання Бога полягає у ствердній відповіді на запитання «Ким є Бог?»: Він є Усемогутнім, Всезнаючим, Усеблагим і т. ін. Проте Бог настільки відрізняється від Свого творіння і всього, що становить людський досвід, що катафатичний спосіб необхідно доповнювати апофатичним (заперечувальним): Бог не є тим-то і тим-то. Настільки вищий Він від усього, про що ми можемо мати міркування. Навіть людське поняття «любов» недостатньо відповідає сутності Бога, хоч «Бог є любов». Саме поєднання цих двох методів дає деяку відповідь на запитання Вашого листа.
Бажаєте одержати відповідь православного богослова на Ваші запитання? Надсилайте їх до редакції на адресу pres-sluzhba@ukr.net; 43025, Луцьк, Градний узвіз, 1 або телефонуйте - (0332) 72-21-82
Радіопередача «Благо» 8 листопада 2015 року. Протоієрей Віктор Пушко – про євангельське читання неділі 22-ї після П’ятдесятниці (про багатого і Лазаря). Володимир Клименко – про великомученика Димитрія Солунського (8 листопада).
Радіопередача «Благо» 1 листопада 2015 року. Священик Андрій Хромяк, викладач Волинської православної богословської академії, настоятель парафії Великомученика Юрія Переможця в с. Жабка Ківерецького деканату – про євангельське читання неділі 21-ї після П’ятдесятниці (притча про сіяча).
25 жовтня 2015 р. Слово протоієрея Миколи Нецькара, декана кафедрального собору Святої Трійці, на врученні церковних нагород волонтерам, які допомагають військовослужбовцям у зоні АТО. Аудіо інформаційної служби єпархії.
Укази єпархіального архієрея в 2015 р. 02 листопада 2015 р.
Звернення Управління єпархії та Управління ДСНС у Волинській області 18 серпня 2015 р.
Резолюція міжнародної науково-практичної конференції на тему: «Християнська традиція Київської Русі»* 10 червня 2015 р.
Усі документи