→Газета →
ДО ХРАМУ – І В БУДЕНЬ
У Великий піст правлять особливу Службу
Священик Олександр ДОБРОВОЛЬСЬКИЙ,
настоятель парафії Пророчиці Анни в Лукові Турійського деканату
Літургію ранішосвячених Дарів без перебільшення можна назвати духовною вершиною великопісних богослужінь. На жаль, для багатьох християн вона майже невідома, бо правиться буднями, тож інколи – в напівпорожньому храмі. У неділю він знову наповниться парафіянами, але буде вже інша Служба Божа – святителя Василія Великого.
Тим часом Літургія ранішосвячених Дарів займає особливе місце в річнім богослужбовім колі. Великий піст – час покаяння за свої гріхи, самозаглиблення й духовного подвигу заради очищення душі. У будні цього посту, від понеділка до п’ятниці, церковний устав забороняє здійснення Євхаристії, Причастя (хіба що випаде свято). Із чим це пов’язано? Євхаристія, яка відбувається на звичайній Літургії, – Йоана Золотоустого або Василія Великого – це завжди свято, торжество Церкви й радість подяки (слово Євхаристія перекладається із грецької як подяка). Як же сполучити Літургію з великопісним покаянним плачем про гріхи? Свята Церква встановила служити згадані Літургії у Великий піст тільки в суботу та неділю, коли він не набагато послабляється. А для того, щоб не позбавити християн причащання Святих Тайн в інші дні, щоби зміцнити їх у духовному подвигу посту, відправляють особливе чинопослідування – Літургію ранішосвячених Дарів. Укладачем її традиційно вважають святителя Григорія Двоєслова, папу Римського (VI-VII ст.).
Літургія ранішосвячених Дарів – це, ймовірно, прадавнє вечірнє Богослужіння середи й п’ятниці. До Вечірні додається особливий чин причастя Христових Тайн, які були освячені на недільній Літургії. Звідси й назва – ранішосвячених Дарів.
Протягом століть чин цієї Літургії розвивався й змінювався. У його основі лежить практика домашнього самопричащання християн перших століть і давніх аскетів-пустельників. Ще в IV столітті святитель Василій Великий заохочує благочестивих християн мати у своїх оселях запасні Дари для щоденного причащання. Згодом ця практика відійшла в минуле, однак її сліди ми бачимо у причащанні ранішосвяченими Дарами.
Сучасне чинопослідування Літургії Григорія Двоєслова складається із трьох частин, джерела яких слід шукати у стародавності: це оголошення (повчання дорослих перед Хрещенням), Вечірня, причащання з підготовкою до нього (не причащають на ній грудних дітей).
Споживши Святих Христових Тайн і подякувавши Господу, віруючі розходяться по домівках для продовження постового подвигу. Тож хоча ця Служба правиться лише набудні, старайтеся, браття й сестри, відвідувати і її.
Радіопередача «Благо» 8 листопада 2015 року. Протоієрей Віктор Пушко – про євангельське читання неділі 22-ї після П’ятдесятниці (про багатого і Лазаря). Володимир Клименко – про великомученика Димитрія Солунського (8 листопада).
Радіопередача «Благо» 1 листопада 2015 року. Священик Андрій Хромяк, викладач Волинської православної богословської академії, настоятель парафії Великомученика Юрія Переможця в с. Жабка Ківерецького деканату – про євангельське читання неділі 21-ї після П’ятдесятниці (притча про сіяча).
25 жовтня 2015 р. Слово протоієрея Миколи Нецькара, декана кафедрального собору Святої Трійці, на врученні церковних нагород волонтерам, які допомагають військовослужбовцям у зоні АТО. Аудіо інформаційної служби єпархії.
Укази єпархіального архієрея в 2015 р. 02 листопада 2015 р.
Звернення Управління єпархії та Управління ДСНС у Волинській області 18 серпня 2015 р.
Резолюція міжнародної науково-практичної конференції на тему: «Християнська традиція Київської Русі»* 10 червня 2015 р.
Усі документи